Skip to content

SCOM 2007 R2 – Verwijderen van een computer (object) die niet meer bestaat (grey icon)

September 26, 2011

Het gebeurd wel eens dat een computer uit een domein verwijderd word omdat de rol van deze computer bijvoorbeeld is komen te vervallen. Natuurlijk is de beste aanpak om voor het deleten de agent van deze computer te verwijderen. Soms, zelfs als je een agent netjes van de computer afhaalt, kun je blijven zitten met de “grijze” icoontjes. Vaker komt dit voor wanneer en computer niet netjes word ontdaan van een agent of langdurig uit staat. Dit artikel gaat over het opschonen van deze computers als je zeker weet dat ze niet meer in SCOM worden opgenomen.

Iedere beschreven stap kan op zichzelf een oplossing bieden, maar het kan ook een combinatie zijn.

  1. Verwijder de agent via Agent Managed Devices onder Administration.
  2. Controleer of je niet naar cached data kijkt. Om de cache te legen start je de management console op met de /clearcache optie:

    “C:\Program Files\System Center Operations Manager 2007\Microsoft.MOM.UI.Console.exe” /clearcache
  3. Het kan zijn dat de database grooming nog niet heeft plaatsgevonden. Je kunt een paar dagen wachten (check de instellingen van de database grooming of voer deze handmatig uit. Onder Authoring -> Rules kun je zoeken naar partitioning and grooming. Deze rule start de Stored prcedure (SP) p_PartitioningAndGrooming. Als je de grooming handmatig wilt starten doe je dit op de SQL server waar de Operational Database staat. Je voert op deze database de volgende query uit: EXEC p_PartitioningAndGrooming; Ga terug naar stap 2 en kijk of de computer(s) weg is/zijn.
  4. Het kan zijn dat het computer object nog steeds word gezien door een discovery rule. Om dit te voorkomen moet je eerst uitzoeken welke dit dan zijn. Dit doe je op de SQL server waar de Operational Database staat. Je voert de volgende query op deze database uit:

    select BME.FullName, DS.DiscoveryRuleID, D.DiscoveryName from typedmanagedentity TME
    Join BaseManagedEntity BME ON TME.BaseManagedEntityId = BME.BaseManagedEntityId
    JOIN DiscoverySourceToTypedManagedEntity DSTME ON TME.TypedManagedEntityID = DSTME.TypedManagedEntityID
    JOIN DiscoverySource DS ON DS.DiscoverySourceID = DSTME.DiscoverySourceID
    JOIN Discovery D ON DS.DiscoveryRuleID=D.DiscoveryID
    Where BME.Fullname like ‘%ComputerNaam%’

    Verander de computernaam. (laat de %% staan)
    Als je geen results uit de query krijgt zijn er geen discovey rules meer van toepassing op het computer object. Als dit wel het geval is moet je één of meer overrides instellen voor de computer. Daarna voer je via de Operations Manager command shell het volgende commando uit:

    Remove-DisabledMonitoringObject
    Ga naar stap 2 en kijk of de computer(s) weg is/zijn.
    Een goed artikel over deze mogelijke oplossing is geschreven door Jonathan Almquist.

  5. Als de computer nog steeds zichtbaar is zul je wat grover te werk moeten gaan. Dit is niet de gewenste oplossing maar werkt altijd.
    Ga naar de SQL server waar de Operational Database staat. BELANGRIJK: Maak een back-up van de database voor je verder gaat. Je weet maar nooit!
    Zoek in de tabel dbo-MT_Computer de computer op. Zie je jouw computer staan? Voer de volgende query uit om deze computer uit de database te verwijderen:

    UPDATE [OperationsManager].[dbo].[BaseManagedEntity] SET [IsDeleted] = 1   WHERE [DisplayName] LIKE ‘FQDN’

    Vervang de FQDN.
    Ga naar stap 2 en zie dat de computer(s) verwijderd is/zijn.

Advertisements

From → System Center

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: