Skip to content

SCOM 2007 R2 – Remote installatie van agents faalt met EventID: 10623

September 14, 2011

Vandaag weer lekker aan het knoeien geweest om agents uit te rollen op machines die al eerder een SCOM 2007 agent hadden. De rede dat ik dit wil is omdat ik de agent Action Account onder het Local System account wil laten draaien.
Het begon al met het probleem dat de agent niet vanaf de console verwijderd kan worden omdat de optie “greyed out” was. Dan maar handmatig. Ik heb de agent via RDP add/remove programs verwijderd. Daarna in de console op de RMS een delete gedaan van de agent.
Nu ik met de Discovery Wizzard de agent probeer uit te rollen krijg ik een “failed”. Pfftttt, het lukt dus niet. Op de server zelf lukt het wel, maar ik wil weten waarom het remote ineens niet meer werkt.
In de event logs op de RMS vindt ik de EventID 10623 met daarin als aanvullende informatie:

The Operations Manager Server could not start the MOMAgentInstaller service on computer “<computernaam” in the time. This service is used to perform configuration operations on the computer before the System Center Operations Manager agent can b>e configured.

Operation: Agent Install
Install account: deleted
Error Code: 80070102
Error Description: The wait operation timed out.

In de logboeken op de RMS: C:\Program Files\System Center Operations Manager 2007\AgentManagement\AgentLogs
vind ik op de server met het probleem een log met de volgende inhoud:
01:29:01 PM : CServiceModule::Init : m_bService is set to true HResult: 0
01:29:01 PM : CServiceModule::Start : Service flag is set
01:29:01 PM : CServiceModule::SetServiceStatus : State: 2, Error: 0
01:29:01 PM : CServiceModule::SetServiceStatus : State: 2, Error: 0
01:29:01 PM : RegisterFile : Before LoadLibrary
01:29:01 PM : RegisterFile : After LoadLibrary
01:29:01 PM : RegisterFile : Before GetProcAddress
01:29:01 PM : RegisterFile : After GetProcAddress
01:29:01 PM : RegisterFile : After FreeLibrary
01:29:01 PM : RegisterFile : Success return
01:29:01 PM : RegisterFile : WaitForSingleObject return  HResult: 0
01:29:01 PM : ConfigureWindowsFirewallExceptionForApp : AddRemoveAppForWindowsFirewallException failed: HResult: 8000ffff
01:29:01 PM : CServiceModule::SetServiceStatus : State: 1, Error: 0
01:29:01 PM : CServiceModule::Handler : ConfigureWindowsFirewallExceptionForApp failed while adding exception HResult: 8000ffff

Niet echt veel dus om mee te werken al zie ik in het laatste stuk wel het woord FIREWALL staan. Nu is het geval dat ik op deze server de firewall uit heb staan en dit dus geen probleem mag veroorzaken……of is het misschien zo dat deze juist aan moet staan zodat de exception rule gemaakt kan worden? Nee, jammer, werkt ook niet. Dezelfde melding, dezelfde log file. Wat ik me nu kan voorstellen is dat de poging tot het aanmaken van deze rule zo lang duurt dat dit ook het probleem is.

Nou ja, maar is zoeken op internet dan.
Ik heb een stuk gevonden waarin gesproken word over het verwijderen van de MOM Agent Installer Service Exception de de Windows Firewall. (Dit is dus iets dat standaard achter blijft na het legaal verwijderen van een agent)
Helaas heb ik de optie remove niet:

Dan maar proberen met een commando in een raised cmd:

netsh advfirewall firewall delete rule name=”MOM Agent Installer Service”

Nee jammer, lukt ook niet: A specified value is not valid.  *zucht* Hier zit dus duidelijk een probleem.
Als ik de Windows firewall service uitschakel en dan nog eens probeer de agent remote te installeren…..
YES! Succes! en de uninstall optie is ook weer beschikbaar vanuit de console op deze server. In ieder geval zijn er nu twee workarounds. De firewall service is weer gestart.
Ik hoop nu door een uninstall te doen via de console de agent “compleet” te verwijderen maar helaas zit het niet mee en krijg ik weer een “failed”.
De firewall service lijkt dus na een herinstallatie van de SCOM agent in de weg te zitten.

From → System Center

Leave a Comment

Leave a Reply

